Sensorische informatieverwerking


De zintuigen spelen in de ontwikkeling een grote rol. Ieder mens ontvangt door middel van zijn zintuigen informatie over de buitenwereld en over het eigen lichaam. Die informatie wordt door die zintuigen waargenomen, geselecteerd en verwerkt in de hersenen. Daardoor begrijpen we wat er om ons heen gebeurt en handelen we daar naar.

Om adequaat te kunnen functioneren in het dagelijks leven is het dus  belangrijk dat deze prikkelverwerking,  de zintuiglijke waarnemingen goed door het zenuwstelsel worden verwerkt. Bij de meeste mensen verloopt deze prikkelverwerking vanzelfsprekend. We hoeven niet na te denken over wat we moeten doen als iets niet goed zit, we kunnen het meteen recht trekken. Vaardigheden ontwikkelen zich dus op basis van de verwerking  van prikkels vanuit meerdere zintuigen: het horen en het zien, maar  ook het evenwicht, het bewegingsgevoel en de tastzin spelen daarbij een grote rol. 

 De sensorische informatieverwerking speelt een essentiële rol in de algehele ontwikkeling van kinderen, zoals in de motorische ontwikkeling, spraaktaalontwikkeling, leerontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Als de sensorische informatieverwerking niet goed verloopt kunnen uiteenlopende en dikwijls verwarrende problemen ontstaan. Kinderen worden bijvoorbeeld door bepaalde zintuiglijke prikkels opvallend druk of reageren fel en emotioneel op prikkels die wij nauwelijks waarnemen, bijvoorbeeld sterk en direct reageren op achtergrondgeluid. Ook het tegengestelde is mogelijk. 

Er kan sprake zijn van overreactie (hypersensitief of overgevoelig), zoals bij het kind dat reageert op alles wat het ziet en hoort, angstig is voor bijvoorbeeld snelle bewegingen is  en snel wagenziek wordt. Of het kind dat niet onverwachts aangeraakt wil worden, veel last heeft van de etiketjes in zijn kleding, tanden poetsen en haren wassen zijn niet prettig of zelfs zeer vervelend.

Maar er kan ook van onderreactie (hyposensitief) sprake zijn. Dit is het kind dat meestal of vaak onderuitgezakt zit, instructies maar gedeeltelijk opneemt en uitvoert, veel valt of, onbedoeld, van alles omstoot.


Mocht u uw kind hierin herkennen dan kunt u uw kind aanmelden bij ons. Wij kunnen dan samen met U een passend plan maken.


Anita Gelderblom, Kinderfysiotherapeute

Saskia Geraedts,    Kinderfysiotherapeute i/o

Debbie Langbein,  KInderfysiotherapeute i/o

Wies Spaan,            Kinderfysiotherapeute, 

                                  Docente opleiding sensorische informatie,  

                                  Mede-eigenaar Kenniscentrum “SIEM”.

Compatibility Adobe PDF Logo

Download de volledige versie van Sensorische informatieverwerking

© Cool Kids Gouda 2017 - T: 0182-820991 of 0643980035 - E: info@kinderfysiotherapie-gouda.nl